Friday, April 27, 2012

แว่นลดความอ้วน “Meta Cookie”

แว่นลดความอ้วน “Meta Cookie”

พูดถึงญี่ปุ่นแล้วคนชาตินี้เค้าไม่ค่อยทำอะไรธรรมดาๆ เลยจริงๆ ล่าสุดผุดไอเท็มชิ้นใหม่ขึ้นมาอีกแล้ว เป็น “แว่นตาลดความอ้วน” ซึ่งว่ากันว่า จะเข้ามาเป็นตัวช่วยให้สาวๆ ที่อยากหุ่นสวยหุ่นดี ได้ควบคุมอาหารกันได้สะดวกโยธินยิ่งขึ้น หน้าตาของเจ้าแว่นตานี้มันเป็นอย่างไร ทำงานอย่างไร มาดูคลิปข้างล่างกันเลยดีกว่าค่ะ


แว่นตานี้ใช้หลักการว่า เมื่อผู้ใช้สวมแว่นตาขณะกำลังทานอาหาร แว่นตาจะส่งผลให้ผู้ใช้มองเห็นอาหารมีขนาดใหญ่ขึ้นกว่าเดิมเป็นเท่าตัว ส่งผลให้เกิดความรู้สึกหลอกๆ ว่าเราทานไปเยอะแล้ว และรู้สึกอิ่มเร็วขึ้น ซึ่งจากการทดลองใช้จริงก็พบว่าแว่นตานี้ทำให้คนทานอาหารลดลงถึง 9.3% (คนทดลองเค้าว่ามาอย่างนั้นน่ะนะ)


และนอกจากลวงตาเรื่องขนาดแล้ว แว่นนี้ยังมีรุ่น 2 คือ จะมีการแทรกกลิ่นเพิ่มเข้าไปด้วย ทำให้การหลอกล่อการรับรู้ระหว่างทานอาหาของเรามีความแยบยล และแยบคายยิ่งขึ้นนั่นเองค่ะ อย่างไรก็ตาม แว่นนี้ยังมีข้อจำกัดที่ว่า สามารถใช้การได้ดีกับวัตถุทรงกลม สี่เหลี่ยม สามเหลี่ยมเท่านั้น แต่วัตถุทรงยาวอย่างกล้วย ไส้กรอก ดูจะไม่ให้ผลที่ดีเท่าไหร่ ซึ่งทีมผู้ประดิษฐ์คิดค้นก็กล่าวว่าจะมุ่งมั่นพัฒนาต่อไป และเจ้าแว่นตัวนี้อาจมีขายในท้องตลาดให้เราลองได้ใช้กันซักวัน


ดูไอเดียแล้วก็เข้าท่าและเข้าใจคิดดีนะคะ แต่จะติดตรงที่ จะมีใครกล้าใส่แว่นนี้เวลาออกไปทานอะไรนอกบ้านมั้ยฮึ (และดุท่ามันจะหนักนะ)


「Meta Cookie」は、クッキーに対し、視覚情報と嗅覚情報を重畳することで、クッキーの「風味」を変化させ、食べる人が受け取る味の認識を変化させるシステムである。カメラ­によって認識可能なマーカのついたクッキーに、HMDを使ってさまざまなクッキーの写真を重畳表示し、さらに嗅覚ディスプレイによって匂いを付加する。この見た目と匂いの­変化によって、体験者が食べたときに感じる味が変化する。体験者はインタラクションによってARクッキーに重畳する匂い・写真を選ぶことができ、好みの味のクッキーを食べ­ることができる。


"Meta Cookie" is the world's first pseudo-gustation system which induces cross-modal effect to let humans perceive various tastes without changing chemical substances by changing only visual and olfactory information. Our system evokes cross-modal effect among vision, olfaction and gustation and let users feel that they are eating a flavored cookie although they are just eating a plain cookie with an AR marker.

Gustatory information has rarely been studied in relation to computers, even though there are lots of studies on visual, auditory, haptic and olfactory information. This scarcity of research on gustatory information has several reasons. One reason is that gustatory sensation is based on chemical signals, whose functions have not been fully understood yet. Another reason is that perception of gustatory sensation is affected by other factors, such as vision, olfaction, thermal sensation, and memories. Thus, complexity of cognition mechanism for gustatory sensation as described above makes it difficult to build up a gustatory display. Our research utilizes the complexity of cognition mechanism for gustatory sensation, in order to create a pseudo-gustatory display, which induces cross-modal effect by presenting texture and scent.

"Meta Cookie" combines augmented reality technology and olfactory display technology. Merging of these two technologies creates a revolutionary interactive gustatory display. With this breakthrough combination of technology, we realize a novel gustatory display system. Pseudo-gustatory display is a novel concept to deal with gustatory information in the area of interactive techniques and open up a new horizon for computer human interaction.

credit: http://www.goodlywomen.com/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...